Välkommen till min dansk/svenska blogg!

Här ska jag berätta om mitt liv i Köpenhamn, Danmark. Och om hur det är att lära sig språket och kulturen. För vi svenskar och danskar är inte alltid så lika som vi tror.

Bakgrund:
Jag har bott i en liten by utanför Stockholm hela mitt liv. Under mitt 19:e levnadsår mötte jag killen som senare kom att bli min sambo. Första gången hade jag fruktansvärt svårt att förstå vad han sade, även om han "snackade svenska". Vi pendlade mellan varandra, men eftersom vi bägge är arbetslösa blev det för dyrt i längden. Så jag valde att flytta till Köpenhamn. I början fattade jag inte ett dugg danska och hade fullständig panik över hur jag skulle kunna lära mig ett så svårt språk. Men efter någon månad så märkte jag att det gick lättare och lättare att förstå.
    Nu har jag bott i Danmark i ungefär tre månader. Jag går på en kurs fyra gånger i veckan för att lära mig danska. Än så länge jag pratar jag mest svenska med min sambo som talar danska till mig.

I nuläget håller jag bloggen ganska anonym. Det kanske ändras längre fram.

Om ni undrar något så är det bara att skriva :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0